Alberte Pagán

τεμενος³

τεμενος³

(2017, 37′)

τεμενος¹: Precinto sagrado. Como a acrópole de Atenas. Valado, estrema que o delimita. Fronteira estrutural.

τεμενος²: Lugar-acontecimento preto da aldea de Lyssarea, na Arcádia, escolheito por Gregory Markopoulos para a projecçom da sua obra definitiva Eniaios. Robert Beavers organiza o evento cada quatro anos.

τεμενος³: Documentaçom da peregrinaçom a τεμενος², desde o Barbança a Lyssarea e volta. Os tempos e os lugares misturam-se e convivem num só recinto, o da pantalha. Os bordes da pantalha como límite, como τεμενος¹, como fronteira estrutural dum espaço quadrado onde a actividade mental poder ter lugar. O tempo de Eniaios converte-se aqui em espaço, o baleiro do espaço, o espaço como tempo entre as fronteiras do quadro.

Cinco segundos, caminho de ida: montage diferida. 125 fotogramas, caminho de volta: montage contígua. Às vezes o movimento no espaço rompe a estrita fronteira temporal.

τεμενος¹: Holy precinct. Like the Acropolis of Athens. Fence, border that surrounds it. Structural Boundary.

τεμενος²: Place-event near the village of Lyssarea, in Arcadia, chosen by Gregory Markopoulos for the projection of his ultimate opus Eniaios. Robert Beavers organizes the event every four years.

τεμενος³: Documentation of the pilgrimage to τεμενος², from Barbança to Lyssarea and back. The times and places get mixed up when they share the same precinct, i.e. the screen. The limits of the screen as a border, as a τεμενος¹, as structural boundary of a square space where mental work can take place. The time of Eniaios becomes space in this film, the emptiness of space, space as time between the frontiers of the frame.

Five seconds, on the way out —deferred editing. 125 frames, on the way back —contiguous editing. Sometimes the movement in space breaks free from this strict time boundary.






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